מאפייני חווית משתמש ומפרסמים רבים, מחפשים כלי המדידה טובים על מנת לחקור את הממצאים לאפיוניי ממשק אינטרנטיים. כלי מעקב המרה, אנליזה ואין ספור תוכנות אלו רק חלק מהכלים בהם משתמשים. על מנת להסיק מסקנות מהממשקים הגרפים. חלקם משתמשים במפות חום לשיפור מבנה העמוד.
מפת חום הוא כלי מעולה הנותן ערך נוסף וויזואלי של ממצאים התנהגותיים מעבר למספרים היבשים.
מפת חום – כלי חווית משתמש, המתעד בצורה גרפית על גבי הממשק, את האינטראקציה של הגולש עם מבנה העיצוב. הצורה הגרפית נראית מעין שימוש במצלמה טרמית על גבי העמוד. מפת חום יכולה לספק מידע רב על התנהגות הגולשים החל מהתמקדות העין על התוכן, גלילת הדפדפן ועד מעקב אחר תנועות העכבר.
שילוב מפת חום בדפי הנחיתה
הנתונים האדירים שאפשר לאסוף ממפות החום, מאפשר לנו לעשות אופטימיזציה לעמוד הנחיתה ובכך למדוד: מי הוא סוג הגולש בדף נחיתה, מה מניע את הגולש לפעול, מה הוא אוהב ומה לא
כמו במבחני A/B אנו אוספים את הממצאים ומנתחים את המידע שאספנו מדף הנחיתה, האיסוף נעשה כאשר תיעדנו כמות רבה של גולשים המאפשרת לנו להסיק מסקנות ככל שאפשר בצורה מדויקת.
שימוש במפות חום במחקרים הוכיחו:
- גולשים שהו בחלק העליון של העמוד ביותר מ-80% מהזמן מאשר בשאר העמוד – ולכן התוכן החשוב ביותר עבור הגולש צריך להיות ממוקם לפני הגלילה (Below the fold), מן המשתמע שגולשים אינם גוללים מטה, זה לא נכון. אך מרווח תשומת ליבם, נמצא באזור העליון של הדף, וככל שלא מצאו עניין בעמוד, כך גם תשומת הלב שלהם לפרטים תרד משמעותית יחד עם הגלילה מטה. יש לוודא שהמבנה של העמוד תמיד יהיה מעניין לעין כאשר גוללים מטה. באותו מחקר הוכח שבצורה משמעותית הגולשים התעכבו גם בחלק התחתון של העמוד – מיקום מעולה לקריאה לפעולה.
- גולשים בוהים יותר בצד הימני של העמוד ב-69% מהצד השמאלי – מספר מחקרים הוכיחו שהצד הימני של העמוד משך את תשומת ליבם של הגולשים, לכן מה שמשאיר אותנו למקם את תוכן ההצעה הטובה ביותר שאנחנו יכולים להציע בצד ימין
- גולשים מסתכלים לכיוון המבט של הדמות (Hero Shot) המרכזית בתמונה – תמיד טוב לשים אנשים בדפי נחיתה, זה נראה טוב וזה מושך תשומת לב. יש לדמויות השפעה פסיכולוגית עלינו ולאן שאנו מסתכלים, אם יש לך את היכולת לבחור תמונה של אנשים, שים לב שעיניהם מישרות מבט לכיוון התוכן או לצעד הבא שתרצה שהגולש יבצע.
טיפ בבחירת תמונה: לתמונה עם רגש משכנע יש אפקט גדול מאוד על האחוז המרה. שים לב שהדמות שבתמונה שבחרת יש לה רגש משכנע, ככל שתשוכנע שזה הרגש האמתי שהדמות שידרה, כך תעשה את הבחירה הנכונה בתמונה. השתדל להימנע מתמונות עם מבט מעורפל חסר רגש ככל האפשר – זה רק יגרע מאמינותו של עמוד הנחיתה.
- נשים מחפשות אינפורמציה, גברים מסתכלים על מראה – בדפי נחיתה לאתר היכרויות, גברים בחנו יותר תמונות פרופיל ונשים קראו את התוכן בצורה מעמיקה יותר, נשים שהו בפרופילים של גברים ביותר מ-50% אחוז בעוד שגברים בחנו רק תמונות. מתפלאים?
- בני 60 ומעלה עושים פי שניים יותר טעויות מבני עשרה – אם קהל היעד שלך גיל הזהב, השתדל ככל האפשר לבנות את עמוד הנחיתה גדול נוח וקריא ככל האפשר. למבוגרים לוקח זמן רב יותר להשלים משימה באתר.
- גולשים נוטעים ללחוץ על תמונות שנראות להם כ-"קליקביליות" – אך למעשה הן רק כותרת או תמונה ללא קישור, ומובילה לנטישה מהאתר. על מנת להימנע מאי נעימויות כאלה, השתדלו לקשר דברים רלוונטיים לכל תוכן שהו בעמוד.
בנימה אישית: אני חובב מושבע של מפות חום, לא רק כי זה נראה טוב ומעניין בעין. אלה כי אני באמת משתדל להפיק את מירב מהביצועים שלי כמעצב ומפרסם. שירות מפות החום מהאהובים עלי הוא Hotjar.com, אני עושה בו שימוש כבר מעלה משנה ומעולם לא אכזב.
יש עוד שירותי מפות חום כמו: 'Crazyegg', ו-'ClickTable' מוצלחים וטובים אך יקרים במקצת לדעתי.